Beskytt deg mot svindel
Dessverre hender det at aktører med uærlige hensikter utgir seg for å være Santander - Husk på disse punktene, så er du litt tryggere.
Vær oppmerksom!
Vi minner om at vi i Santander heller aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Er du i det minste tvil om henvendelsen er mulig svindelforsøk, vennligst ta kontakt med oss.
For å redusere mulighetene for svindelforsøk, ha disse punktene i bakhodet:
- Santander vil aldri ringe, sende mail eller sende sms for å be om sensitive opplysninger som fødsel- og personnummer
- Får du en mail eller sms der du blir spurt om å trykke på en lenke, vær skeptisk og ikke trykk på denne uten at du vet at den er fra Santander
- Er du usikker på om det er Santander som tar kontakt med deg - ta kontakt med oss for å få det bekreftet
- Har uhellet skjedd og du har blitt utsatt for svindel der lån, kreditt eller kort fra Santander er involvert? Kontakt oss på mail: phishing@santanderconsumer.no eller telefon 21 08 30 00
Hvis du har vært uheldig og delt informasjon med en trusselaktør, må du gjøre følgende:- Sjekk alle e-poster, brev eller anrop du mottar nøye, spesielt de som omhandler «kjøp» eller «lån».
- Vi oppfordrer deg som har blitt rammet til å anmelde ID-tyveriet til politiet.
- Den nasjonale ressursen for ID-tyveri i Norge finner du her: https://nettvett.no/jeg-har-blitt-utsatt-for-id-tyveri/
- Vi anbefaler også at du sperrer deg hos kredittbyråer, sperre kort (er), og om nødvendig bytter passord på BankID.
Håper dette kan være til hjelp!