Slik kjøper du caravan
Vi i Santander ønsker å gi deg den beste opplevelsen ved ditt neste caravan-kjøp. Her vil du finne gode tips og råd for hvordan du går frem når du kjøper caravan privat. Spørsmål? Kontakt oss på telefon: 210 83 100.
Lånebevis
Et lånebevis er en uforpliktende bekreftelse fra Santander som forteller deg hvor mye du kan låne til din neste caravan. I lånebeviset ligger også avtalt nedbetalingstid og eventuell egenkapital som du må stille med selv. Lånebeviset inneholder også en oversikt over månedlige kostander ved å ha et caravanlån, slik at du har full kontroll når du skal ut å finne din neste caravan. Søk om lånebevis gjennom vår lånekalkulator.
Når du har funnet Caravanen
Når du har funnet den caravanen du ønsker å kjøpe kontakt oss på telefon 210 83 100. Før vi kan sende deg lånedokumenter trenger vi litt info om caravanen:
- Type og årsmodell
- Registreringsnummer
- Antall kilometer bilen har kjørt
- Navn på selger
Det kan også være lurt å gjøre noen undersøkelser av kjøretøyet hvis du kjøper den brukt gjennom privatperson.
Er det heftelser i kjøretøyet må dette innfris. Hvis du skal kjøpe brukt caravan, er det din egen plikt å undersøke om det er tinglyste heftelser i kjøretøyet. Tinglyste heftelser kan du søke opp på registreringsnummeret til caravanen. Se Brønnøysundregisteret sine sider for heftelser på ditt kjøretøy. Du kan også få detaljert kjøretøyopplysninger om kjøretøyet du ønsker å kjøpe gjennom Statens Vegvesen sine sider.
Statens vegvesen tilbyr også kjøretøyopplysninger via SMS. Tast inn REGNR (mellomrom) og registreringssnummeret på kjøretøyet du ønsker å få informasjon om, og send meldingen til telefonnummer 2282. Etter kort tid mottar du opplysninger som gjelder på oppslagstidspunktet for det aktuelle kjøretøyet. Tjenesten koster kr 3,- per melding.
Det kan også være lurt å sjekke ut når bilen skal inn til neste EU-kontroll. Se ofte stilte spørsmål rundt EU-kontroll på Statens Vegvesen sine sider.
Signering av dokumenter
Når det kommer til et caravanlån er det slik at oppgjøret for objektet alltid vil bli utbetalt til selger. Før lånet kan utbetales, og du får nøkkelen i hånden trenger vi signerte lånedokumenter i retur.
Så snart du har funnet caravanen du ønsker å kjøpe får du tilgang til å logge deg inn med Bank ID for signering av lånedokumenter.
Du kan signere kredittavtale, salgspant og avtalegiro elektronisk.
Vi trenger også en signert kopi av kjøpekontrakt og salgsmelding. Du kan enten laste opp dokumentene på samme side som lånedokumentene signeres eller via mail utbetaling@santanderconsumer.no
Kjøpekontrakt mellom kjøper og selger
En kjøpekontrakt er en bindende avtale mellom kjøper og selger som er beregnet for privatpersoner.Kjøpekontrakten er et viktig dokument i en hver handel. Dette gjelder uansett hva du kjøper, og det gjelder uansett om varen er ny eller brukt.
Uansett om du kjøper din nye bil med oppsparte midler, eller ved hjelp av lånefinansiering, må du lage en kjøpekontrakt med selger av bilen. Ikke bare er kjøpekontrakten til bilen viktig for deg som kjøper, den er også utrolig viktig for selger. Dere har derfor begge en egeninteresse i at kjøpekontrakten blir så god og nøye utfylt som mulig.
Det er viktig at kjøpekontrakten inneholder mangler på kjøretøyet som selger informerer om, samt KM.stand, registreringsnummer, avtalt kjøpesum, bilmerke og signatur fra kjøper og selger. Santander sin egen kjøpekontrakt finner du her.
Les mer om hvilke punkter kjøpekontrakten bør inneholde på Santander sin egen Bil- og Fritidsblogg: "Bruktbilkontrakt - Dette må kjøpekontrakten inneholde"
Salgsmelding (melding om eierskifte)
For at Vegvesenet skal kunne registrere at et kjøretøy/caravan har skiftet eier, må det fylles ut en salgsmelding (melding om eierskifte). Dere behøver ikke å omregistrere caravanen før Santander overfører penger til selger, men det må foreligge en kopi av salgsmeldingen signert av både kjøper og selger. Husk at personen som står som låntaker må registreres som eier av kjøretøyet/caravanen.
Gjennom Statens Vegvesen sine nettsider kan du melde eierskifte elektronisk
Bekreftelse på utbetaling
Når vi har mottatt alle dokumenter er Santander pliktet til å utbetale lånet til selger, eller innfri heftelser dersom det er knyttet til objektet.
Vi kan gi bekreftelse på utbetaling av lånet så snart dokumentene er signert. Kontakt oss på telefon 210 83 100 for å få bekreftelse på utbetalingen.
Angrerett
Som kunde har du mulighet til å angre på lånet innen 14 dager etter at lånet er utbetalt. Det betyr at du må innbetale saldo, renter og tinglysningsgebyr. Dersom du angrer innen 14 dager slipper du å betale etableringsgebyr.